ORIENTACIONS ENFOCADES AL PAPER DEL NARRADOR
- El narrador hauria de partir de la idea que n’és l’intèrpret. El secret de l’èxit resideix en el grau d’intensitat amb el qual el narrador vol fer passar la seva impressió a l’oient.
- El narrador hauria d’assimilar la història per a poder-la explicar. No es tracta de memoritzar lletra per lletra, sinó de que el narrador es faci seva la història. Conèixer la història en els detalls més íntims i assimilar-la tant que arribi a convertir-se en una mena d’experiència personal permetrà connectar amb l’oient.
- No s’haurien d’explicar mai contes que no diguessin res per al narrador.
- El narrador hauria de seguir el seu propi mètode personal per a preparar-se el conte. A cadascú li va millor un o altre procediment per assimilar la història. Per exemple: repetir-la en veu alta, en veu baixa, explicar-la a un oient imaginari, estudiar-la en silenci, ordenar mentalment la progressió del conte, visualitzar els personatges...
- Mantenir la calma al llarg de l’explicació és clau per un bon narrador. Així com mostrar seguretat, alegria, autodomini, capacitat d’improvisació.
- El narrador hauria de procurar no interrompre la narració per renyar o cridar l’atenció a algun dels oients. En el cas que hi hagués algú que no està atent caldria captivar la seva atenció a través de la pròpia història, amb el to de veu, amb algun gest...
ORIENTACIONS PRÀCTIQUES
- Es recomanable que els infants seguin en una sola fila, no massa lluny i davant del narrador. El semicercle és la millor disposició davant d’un grup d’infants i el narrador en aquest cas s’ha de situar just al mig del semicercle. Els infants necessiten una proximitat física per assolir una aproximació mental.
- Caldria vetllar perquè els oients estiguin còmodes, ja sigui asseguts en cadires com en coixins.
- L’espai hauria de ser tranquil, acollidor i amb una bona acústica.
- Seria desitjable partir del silenci però si no és així, cal confiar en el poder captivador del conte per així aconseguir-ho.
- Una bona estratègia per fomentar la bona disposició dels infants a escoltar el conte és realitzar una activitat prèvia, com per exemple, un taller de construir algun element relacionat amb un personatge , construir un titella, etc.
- Permetre la participació dels nens, fent-los preguntes o fer que participin en fer accions. Per exemple preguntar: què està passant? Què passarà? Us agrada aquest personatge? I accions com: ara bufem i bufem...
Moltes gràcies per aquestes orientacions pràctiques! M’agrada molt la recollida de contes que has fet,considero que seran de gran utilitat.
ResponEliminaGràcies :)
M'alegra saber que pot ser d'utilitat. D'altra banda, si teniu suggeriments, endavant!
ResponEliminaSí jo també penso que són molt interessants! sobretot considero que és molt important com s'organitza l'espai i quin clima es crea a l'hora d'explicar un conte, les orientacions que proposes segur que ajudaran a favorir una escolta activa i una major comprensió del text narratiu.
ResponElimina