EL CONTE
En primer lloc, partim de la idea que el conte és un
recurs narratiu, que actualment i en la nostra societat el trobem a l’abast de
molts infants.
Hi ha una
diversitat molt àmplia davant d’aquest recurs. Per exemple un fet que ho
demostra és l’amplia classificació existent. Els contes els podem classificar
segons: l’estil narratiu en que s’ha escrit (directe, indirecte, indirecte
lliure); al públic al qual va dirigit (de 0-3 anys, de 3-6 anys..); el missatge
que pretén transmetre (per si mateix o tractat com a eina); el tipus de
personatges que apareixen (personatges fantàstics, històrics...), entre d’altres.
EL CONTE COM A EINA PEDAGÒGICA
El llibre que porta com a títol La vida interior del niño, de David
Carrol (1992), conté un capítol dedicat a La transmisión de lecciones
espirituales a través de cuentos. En aquest es mostra una visió dels
contes que va més enllà de la concepció d’aquests com a font de plaer. Posa de
manifest la capacitat que tenen els contes i la literatura infantil i juvenil
en general, en el desenvolupament personal dels propis infants.
Des de l’àmbit de la psicopedagogia, acostumem a investigar possibles
solucions davant de diversos conflictes, de diverses situacions, i partint
d’aquesta visió considero que amb els contes podem fer una gran tasca pel que
fa al desenvolupament dels infants, per poder aconseguir modificar conductes
inadequades, facilitar l’expressió, etc. Per tant, podem valorar els contes com
un recurs útil en el nostre àmbit i un recurs que cal conèixer i afegir als
nostres coneixements psicopedagògics.
Si considerem que els contes poden tenir una influència molt directe amb el
desenvolupament de les criatures no podem deixar de banda una altra idea que
exposa David Carrol (1992), com és la selecció adequada del conte per a cada
context o situació. Cal que aquesta tria sigui correcte perquè la influència
sigui positiva. Molt sovint, seleccionar contes es presenta com una tasca
difícil ja que hi ha un ventall molt ample on poder escollir i a més a més, té
uns factors subjectius, ja que a uns infants els pot agradar uns contes
determinats i a uns altres no. És en aquest sentit on sorgeix la creació d’aquest
bloc.
Hi ha un altre llibre, escrit per Georges Jean al 1988 i anomenat El
poder de los cuentos que exposa dues idees que permeten prendre
consciència de la vessant més pedagògica del conte i com fer-ho per tal que
així sigui. En primer lloc, l’autor exposa que la influencia que poden tenir
els contes en els/les joves que escolten o que llegeixen ve molt determinada
per les característiques dels personatges, les situacions i els símbols que els
construeixen. Durant el procés de lectura o d’escolta es produeixen trobades
entre el món exterior i el món interior de les persones, és d’aquesta manera
que els contes instrueixen. Més tard, serà cadascú, de manera individual qui
s’encarregui d’integrar, segons la seva ideologia o creença, el impacte real
d’aquesta educació implícita.
El conte allibera el imaginari per la possibilitat que ofereix
d’allunyar-se de tot amb tota certesa. Gràcies a aquest, la realitat es
presenta com alguna cosa més segura i sòlida, que es distingeix bé, que es
controla i es comprèn.
En segon lloc, exposa que el poder dels contes recau en la seva
universalitat, en el fet que es situen tant en l’ànima popular com en les fonts
de la literatura culta, que tant concerneixen als nens/es com a les persones
grans, on la permanència de les seves estructures profundes permet totes les
metamorfosis i totes les originalitats, per avui i per demà.
Seguint aquesta mateixa línea, l’autora de l’existós llibre Com explicar contes, Sara C. Bryant (1996)
defineix el conte com “una obra d’art, i
la seva missió principal és de la jurisdicció de les coses de l’art”. L’autora
argumenta que la utilitat d’aquests resideix en la crida al sentiment etern de
la bellesa que empeny l’ànima humana, constantment, cap a noves curiositats, fent-la
avançar així cap al seu desenvolupament harmònic. La seva finalitat, en primer
lloc, és el plaer, i després, la seva instrucció.
Establint un lligam més directe entre els contes i l’educació emocional, trobem a l’escriptora Elsa Punset que afirma “als nens se’ls ensenyen tot tipus de coneixements, però no se’ls ensenya a gestionar les seves emocions”. La psicòloga Verónica Trujillo, recull aquesta dita en el seu article titulat El conte com a eina terapèutica publicat l’any 2012 per Educat, Revista de Psicopedagogia. En aquest s’explica que els nens entre 6-8 anys poden presentar dificultats a l’hora d’identificar l’emoció que senten, i és en aquest moment on l’adult té un paper molt important ja que pot ajudar al nen/a a exterioritzar els seus sentiments. El fet que el nen/a empatitzi amb els personatges del conte, li permetrà identificar i normalitzar algunes emocions com la tristesa, la por, l’alegria i la confusió.
Establint un lligam més directe entre els contes i l’educació emocional, trobem a l’escriptora Elsa Punset que afirma “als nens se’ls ensenyen tot tipus de coneixements, però no se’ls ensenya a gestionar les seves emocions”. La psicòloga Verónica Trujillo, recull aquesta dita en el seu article titulat El conte com a eina terapèutica publicat l’any 2012 per Educat, Revista de Psicopedagogia. En aquest s’explica que els nens entre 6-8 anys poden presentar dificultats a l’hora d’identificar l’emoció que senten, i és en aquest moment on l’adult té un paper molt important ja que pot ajudar al nen/a a exterioritzar els seus sentiments. El fet que el nen/a empatitzi amb els personatges del conte, li permetrà identificar i normalitzar algunes emocions com la tristesa, la por, l’alegria i la confusió.
Per acabar aquest apartat, que pretén ser un fonament teòric que sustenta i
dóna sentit a aquest bloc, us convidem a llegir y reflexionar a partir de la
lectura de Medio pan y un librohttps://docs.google.com/file/d/0B2EP3i9vMpRwc0ZHeS1jMEtwU0k/edit?usp=sharing de
Federico García Lorca.
Crec que els contes, com molt bé expliques, són una gran eina pedagògica que convé que tinguem present. És cert que els contes influeixen molt i ens impacten des de ben petits. El més important de tot és que els contes no només diverteixen sinó que també instrueixen, i això és fantàstic! Gràcies per compartir aquest espai, els contes són increibles! :)
ResponElimina